Domů

Průvodci

Jak koupit nejlepší láhev vína

Získáte nejlepší poradenství a služby od specialisty

Odpovědi, které obdržíte, většinou odpovídají otázkám, které položíte.

Čím více lidí se zeptáte, které víno je nejlepší, tím více odpovědí získáte.

Je drahá, vzácná, stará láhev z exkluzivního domu šampaňského Krug nutně lepší než nádherně osvěžující 5eurová láhev růžového, kterou jste si vychutnali se svou milovanou osobou na křupavé bagetě se sýrem a pâté při pohledu na sluncem osvížené Středomoří?

Hrají zde roli nekonečná kritéria a preference, takže přesná odpověď je (naštěstí) téměř nemožná.

Stará škola, analogový specialista

Odpověď tedy není, jaké víno, ale kde ho najít. Koupit dobrou láhev vína je trochu jako kupovat záznamy. Vše záleží na tom, kde své víno najdete.

Najděte skutečného prodejce vína ve svém okolí. Seznamte se s ním nebo s ní a dovolte svému prodejci vína, aby se seznámil s vámi a vašimi preferencemi. Čím více ví váš prodejce vína (nebo rekordman) o vašich chuťových preferencích, tím větší je pravděpodobnost, že váš příští nákup zasáhne býčí oko.

Váš prodejce vína vám s největší pravděpodobností položí několik úvodních otázek. Může se jednat o to, která vína se vám líbí, k čemu víno potřebujete, váš potenciální rozpočet atd. Je to dobrý začátek, pokud ho můžete omezit na zeměpisnou oblast, hrozny nebo barvu.

Otázka stylu

Ve vinných kruhech existují koncepty „moderního“ a „tradičního“ stylu. Tyto koncepty jsou velmi generalizující a mnoho příkladů je v rozporu s tímto pohledem na věci, ale stále je to pěkný způsob, jak popsat vaše preference.

Pod pojmem „moderní“ se rozumí vína, jejichž styl je podobný zámořským vínům zejména z Jižní Ameriky, Austrálie a USA. Významné, expresivní, plné těla, jemné, šťavnaté kousky s velkým množstvím alkoholu a věku.

Na druhém konci stupnice máme výraz „tradiční styl“, který odkazuje na klasičtější myšlenku Francie, Itálie a Německa. Klíčovými slovy jsou elegance, jemnost, suchost, skromnost, kyselost, taniny a svěžest.

Prodejci vína by bylo velmi užitečné, kdybyste ho mohli upozornit jedním z těchto dvou hlavních směrů.

Vyměňte si nápady a utrácejte o něco víc

Nechte se prodejcem vína seznámit s jedním nebo dvěma vzorky v obchodě a dovolte si koupit jednu nebo dvě láhve na jeho doporučení.

Po vyprázdnění lahví se vraťte ke svému prodejci vína, nejlépe zatímco jsou stále ještě čerstvá. Poskytněte zpětnou vazbu, vyjádřete svůj názor a vysvětlete, jak se vám vína líbila nebo ne.

A nyní je čas dopřát si trochu vyšší cenu. Pokud obvykle utratíte 10 € za láhev vína, zkuste utratit 12 €. Pokud je váš limit 12 €, pak si vyzkoušejte jeden z 5-18 €.

Tato hra naštěstí nebude pokračovat nekonečně dlouho. Zhruba řečeno, existuje magický limit kolem 25-30 €, kdy začínáte platit za nízkou zásobu spojenou s velkou poptávkou spíše než za vysokou kvalitu uvnitř láhve. Existují výjimky, ale v podstatě to není úplně vyloučeno.

Third strike and you are out

Pokud se váš prodejce vína ani potřetí nezachytí, je na čase najít si jiného. Období.

Pokud je na místě, je to začátek mnoha báječných a především nových zkušeností ve světě vína. Stejně jako u místního rekordmana je skvělé představit něco nového, co vzbudí vaši zvědavost a rozšiřuje vaše obzory.

Nemluvě o radosti z toho, že vás váš místní vinař, prodejce vína nebo řezník považují za někoho, kdo stojí za potěšení.

Můžeme to tedy shrnout do těchto tří tipů:

1. Poznejte svého prodejce vína a nechte ho, aby vás poznal.

2. Rozšiřte si krk a příště utratíte trochu víc za láhev.

3. Bezpečně se vyhněte utrácení více než 30 € za láhev.


A mimochodem, při popisu vnímání chuti neexistují žádné špatné výrazy. Jsou zde užitečné fráze a obchodní pojmy, které se v průběhu kurzu naučíte.

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Přihlášením souhlasíte s našimi zásadami ochrany osobních údajů. Můžete se kdykoli odhlásit.